maklerw Napisano 29 Sierpnia 2009 Share Napisano 29 Sierpnia 2009 (edytowane) Nadeszła wiekopomna chwila. Oto opis prac i przebieg tworzenia systemu chłodzenia dla dzbaneczników górskich ... 1. Etap tworzenia stelarza od szafki : Zapotrzebowanie : - 12m profila 20*20*2 - dobre narzedzie do równego cięcia - spawarka, gazy lub migomat - wiertarka, szlifierka kątowa, miara, miara kontowa - Dobrze zrobić sobie szablon do utrzymania kontów przy spawaniu, ale nie można na nim do końca polegac. Najpierw lapiemy w jednym miejscy dopiero po polaczenieu 4 elementow mierzymy przekątne i wówczas po sprawdzeniu przekątnych spwamy na stałe. Profile są zawsze troche krzywe chyba że kupi się zimnowalcowane ale ciężko je zdobyć. - Mocowanie śrób można zrobić na 2 sposoby w zależności czy śróby mogą wystawać czy nie. Pierszy to zastosowanie śrób zamkowych w przypadku profila wiercimy otwory na wylot z jednej strony mniejszy otwor z drugiej wiekszy, potem wystarczy sciagnac nakrętką i mamy zamocowaną śrube bez spwania, ale zawsze lepiej przyłapać troche migomatem. Drugi sposób to odcięcie główki i zaspawnie wewnątrz profila, oczywiscie tu wiercimy otwor nie na wylot profila. Śróby zamkowe na dole stelarza będą utrzymywać zbiornik z gazem, śróbki w płaskowniku trzymać będą wymiennik ciepła. - Po 2 dniach pracy powstał taki efekt wzmocnienie dołu jest również mocowaniem zbiornika gazu. Górna półka jest na zbiornik z chłodziwem, pompke oraz całą reszte elektroniki ... 2. Demontaż lodówki : - młotek, łom, śróbokręt, szlifierka kątowa i siekierka - lodówka przed domolką - przyda się też pomocnik - lodówka po demolce Okazuje się że wnętrze było z plastiku więc wystarczyło delikatnie siekierą pociąć a reszte ręcznie wyłamać, blachy zewnętrzne są tylko w 2 czy 3 miejscach zgrzane wiec łom i młotek załatwia sprawe. - a to co z lodówki nas interesuje - Ponieważ zabrałem się za kompleksową przeróbke postanowiłem jeszcze zdemntować to mocowanie zbiornika z gazem. 3. Tworzenie zbiornika na płyn chłodzący : - 2 płyty styropianu, 2l zywicy + utwardzacz, 2 opakowania maty szklanej, silkon na temp. ujemne, taśma - Okazało się że żywica w połączeniu z utwardzaczem wytwarza tak wysoką temperature, że stopiła styropian więc braki uzupełniłem pianką montażową do okien. - zbiornik z chłodziwem (10l) dodatkowo został obklejony folią odbijającą ciepło. - Montaż przewodów jest za pomocą szybkozłączek pneumatycznych, które ce[beeep]e szybkość i prostota montażu i demnotażu. Etap 4 Malowanie i montaż - Chłodnica do wnętrza palaudarium została przycięta, wewnetrzne otwory troche rozwiercone zeby mozna było wkręcić redukcje na wężyk od pompki fi 8mm. Końcówki chłodnicy a w rzeczywistości nagrzewnicy z golfa 2 zostały przycięte ale ponieważ nie były idealne trzeba bylo je dodatkowo zaślepić klejem dwuskładnikowym, na początku końcówki miały być po prostu wkręcone no ale \\\"im dalje wlas tym wiecej drzew\\\". - Co do palaudarium zostało z trzech stron osłonięte matą do izolacji termicznej (taką co jest za kaloryferami) Dla porównania przed i po - No i mamy pomalowane - udało się w OBI dostać kółka z hamulcem więc prace ruszyły dalej i mamy oto wstępny montaż. Etap 5 stolarka - kilka spraw na które warto zwrócić uwage czyli po pierwsze maskowanie śrób, tutaj akurat jeszcze wzięty zapas na oklejenie obrzeżem, płyte do płyty łączymy na śróby na imbus, po to by dac później zaślepke. Co do wiercenia to pierwsze wiercenie jest tylko na rozmiar czpienia śróby, drugie wiercenie na głębokość 1 cm robi się po to żeby schować główke śróby. - i zbiornik na gaz mamy schowany - w profilu robimy analogicznie wiercenia z tym że montujemy na wkręty z cieńkim czpieniem, profil i płyte rozwiercamy małym wiertłem o rozmiarze czpienia a jedna strone profila nawiercamy żeby główka wkrętu schowała się w profil - Dla pewności że gaz nie będzie się nagrzewał dałem go w otuline, oraz jak widać zostało wstawiony wcześniej przygotowany zbiornik na chłodziwo. wygląd jego jest bez znaczenia bo i tak go wogóle nie będzie widać. - Nie można już dostać zwykłych zawiasów więc są takie jak widać dodatkowo wziołem wiertło żeby zrobić otwory pod zawiasy, wikol przyda sie później do obrzeża. przy wierceniu otworów na zawiasy trzeba co jakiś czas kontrolować głębokość żeby nie przewiercić się na drugą strone płyty. - Przyda się nawiercenie otworów na wkręty, żeby jednak nie przewiercić na wylot na wiertle zaznaczam pisakiem lub lakierem do paznokci głębokość na jaka mam wiercić. Pomimo że nawiasy mają małą możliwość regulacji do ustawienia ich równolegle do ścianki użyłem drugiego kawałka. - Montaż drzwiczek wymaga drugiej osoby. Jedna jak widać otwierać będzie się do góry drugie normalnie, i po 2 dniach pracy otrzymujemy coś takiego. Góra po profilu oklejona jest uszczelka do okien dla równomiernego rozłożenia tego co będzie na tym stało. - Praca była długa bo wiertła mi się grzały i szczegóły zajmowały naprawdę dużo czasu, a pomocnik tak się zmęczył ... Etap 6 Elektronika No więc powoli zabieramy się za najtrudniejszy dla mnei temat bo musze się posiłkować wiedzą kolegi z politechniki ale jakoś sobie radze. Bedzie to etap który przysparza już na samym początku problemy jeśli chodzi o włączniki to sobie radze prosta sprawa ale jeśli chodzi o regulatory od obrotów wiatraka, temperatury palaudarium czy temperature chłodziwa to już się zrobiło problemowo. Na początku miały być to 3 takie same potencjometry ale ... okazało się że mam do czynienia z potencjometrem, bimetalicznym termostatem i jakims przelacznikiem skokowym nie wiem co to dokladnie ... po dyskusji z kolega zrezygnowale z bimetalicznego termostatu a chlodzenie bedzie bezopśrednio załączane przez regulator temperatury palaudarium, ale to nie problem. A więc tego pierwszego na zdjęciu się pozbywamy a całe sterowanie bedzie przez inne ustrojstwo wymontowane z chłodziarki do piwa z ogniwem peltiera ale ogniwa nie będzie a w zamian będzie podawane napięcie na pompke. - Do chłodnicy dokręcony wiatrak z regulacją obrotów oraz wszystko zamocowane w palaudarium oczywiście mocowane na silikon mrozoodporny, kable od wiatraka regulatora obrotoów i diody do pomiaru temp zostały wyprowadzone i wszystko uszczelnione oczywiście silikonem - Po pozbyciu się bimetalicznego termostatu rozbieramy puszke i ustalamy ktore przewody trzeba połaczyć w moim przypadku kable 1 i 3 do polaczenia wykorzystalem przewody z termostatu. Odtąd lodówka załącza się po podłączeniu do niej prądu docelowo będzie jakiś włącznik ale jeszcze nie wiem jaki - po wstępnych próbach okazało się że na wszystkim osadza się rosa różnica temp. jest spora więc wszystko trzeba zaizolować. Jeśli chodzi o pompke to została całkowicie "utopiona" w uszczelniaczu do okien. Jako płyn chłodzący urzyłem płynu do chłodnic 5l + 5l wody zdemineralizowanej na zdjęciach widać sam płyn potem pojemnik z chłodziwem zosał zamknięty - Pierwszy ze sterowników, bedzie wszystkim zarzadzal procz temperatury, do zarzadzania nia mam termostat 4 kanalowy ale o nim pozniej po podlaczylem napiecie zmienne zamiast stalego i nawalily potencjometry przez co nie moge skalibrowac czujnikow ... wszystko zostało polutowane przezemnie włącznie z SMD i prockiem - panel przedni powiercony według wzorca, jako tulejki dystansowe wykorzystane byly plastiki nawiercone (tez przezemnie) - cały układ został zamontowany - panel przedni wykonany 2 etapowo najpier pod napisy została naklejona biała naklejka samoprzylepna następnie na foli do rzutników nadruk wykonany jako odbicie lustrzane, przy wciskaniu przyciskow naciska sie na folie a nie na druk przez co powinno byc to bardziej trwale. Druga opcja była z białym tłem ale zrezygnowałem na rzecz ciemnego i chyba wyszło na lepsze ?? - co ciekawe ten sterownik ma tez pilota czli leze na łóżku i włączam co chce nie ruszając się - orginalnie urządzenie to załącza tryb nocny oświetlenia na 5v w domyśle oświetlenie diodowe nocne. U mnie podłączone jest w tym miescu pompka + wiatrak. Oczywiście na 5v by nie ruszyło więc użyłem przekaźnika z cewka 5v i przełącznikami na 12v. Jak widać zamiast pompki podłączona jest lodówka i teraz tak : wyprwadzenie prądu od lodówki idzie wpierw do sterownika który załącza czasowo a następnie do termostatu taki sam schemat podłączneia jest zastosowany do obiegu chłodziwa (pompka + wiatrak) - najwiecej problemów a raczej moich błędów przysporzył termostat 4 kanałowy. najpier podłączyłem napięcie naprzemienne zamiast stałego a jak już wstawiłem moste gretza (zmienia prąd zmienny na stały) udało mi się jeszcze podłączyć "+" do "-" przez co najpierw zniszczyłem potencjometry a potem końcówke mocy (stabilizator) i dalej coś mi w nim niegra choć sprawdziłem rezystory i kondenstory i są oki, więc pewnie nawalił też układ bo nie potrafi tabilnie pokazać temp. a pokazuje ciągle skacząca z przedziału 5 stopni. - trzeba było też poszukać odpowiedniej obudowy na termostat a że nie udało się takowej znaleść to musiałem jeszcze przelutować wyświetlacz z orginalnej płytki na standardową drukowaną. - został też tutaj dołożony potencjometr 10kohm dla regulacji wiatraka ale jest nieodpowiedni więc do zmiany (zdjęcie będzie później) oraz jeszcze jeden wiatrak do chłodzenia zbiornika z gazem załączany przez termostat. - kabli i kabelków jest masa, oraz ostateczni montaż Edytowane 17 Stycznia 2010 przez maklerw Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomislav1ster Napisano 29 Sierpnia 2009 Share Napisano 29 Sierpnia 2009 Nareszcie coś ruszyło. Ja również w poniedziałek jadę kupić lodówkę do tego samego celu ;] Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sloma Napisano 20 Września 2009 Share Napisano 20 Września 2009 Ladnie, ladnie Ciekawe jaki bedzie efekt koncowy Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eutr Napisano 22 Września 2009 Share Napisano 22 Września 2009 jak kiedyś była dyskusja o lodówkach to trochę inaczej sobie to wyobrażałem, czy po to ją rozmontowałeś żeby wsadzić parownik do terra? czy może będzie pomiędzy parownikiem a terra jeszcze dodatkowy obieg płynu? (bo pamiętam ze kupiłeś takie coś na allegro) Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maklerw Napisano 22 Września 2009 Autor Share Napisano 22 Września 2009 Tak chlodzenie bedzie ciecza a to dlatego ze latwiej wszystko przemieszczac i rozmontowac Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sloma Napisano 22 Września 2009 Share Napisano 22 Września 2009 Mi by sie nie chchialo Ale sa maniacy i bardzo dobrze, mam nadzieje ze ci sie uda Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
iveco_60 Napisano 22 Września 2009 Share Napisano 22 Września 2009 Mi by sie nie chchialo Ale sa maniacy i bardzo dobrze, mam nadzieje ze ci sie uda Budowanie takich rzeczy to czysta przyjemniość. Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sloma Napisano 23 Września 2009 Share Napisano 23 Września 2009 A mozna wiedziec po co ten zbiornik na płyn chlodzacy? To chyba jest juz w lodowce A co do terrarium to daj 2 scianki(jak ze szkla robisz) gdzie jedna jest oddalona od drogiej o 1cm. Jak tego nie zorbisz to zimno ci bedzie uciekac Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eutr Napisano 23 Września 2009 Share Napisano 23 Września 2009 (edytowane) no właśnie ja też ciągle głowie się czemu rozwaliłeś lodówkę i o co kaman z tym zbiornikiem, przecież wystarczy do lodówki wsadzić wiadro z płynem, lodówka by sie włączała i utrzymywała płyn w odpowiedniej temperaturze a w uszczelce od drzwi wyciąć otwory na dwa wężyki którymi płyn by krążył od wiaderka do terra i z powrotem do wiaderka, lodówka by sie sama włączała jak w wiaderku płyn za bardzo by się ogrzał, a sterowanie chłodzeniem terra polegałoby by tylko na włączaniu pompki do pompowania płynu, Edytowane 23 Września 2009 przez eutr Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maklerw Napisano 24 Września 2009 Autor Share Napisano 24 Września 2009 (edytowane) Ale wszystko bedzie dzialalo na tej samej zasadzie co piszecie tylko wyglad bedzie mialo o niebo lepszy nie chce miec lodowki w pokoju goscinnym tylko ladna szafke z systeme chlodzenia do tego u mnie bedzie jeszcze pare rzeczy w tej szafecce schowane jak wlaczniki czasowe, regulacja temp. tak bym sam mogl ustalac jaka ma byc temp wewnat, regulacja obrotow wiatraka na chlodnicy ... i co tam jeszcze wymysle Nie ide na latwizne a chce zrobic cos naprawde bardzo fajnego. Co do podwojnych scianek to owszem zapewnia to izolacje ale podwaja to wartosc palaudarium do tego nie wygladalo by to ladnie chyba ze bym zrobil podwojne szyby prozniowe ... zbytek z reszta sami sie przekonacie jakie beda efekty co do izolacji to jest prosta i mam nadzieje ze bedzie skuteczna Co do tego dlaczego daje chlodzenie woda a nie cold-plate do pala to odpowiedz jest taka : po pierwsze jak by to wygladalo po drugie musialbym zrobic to na etapie klejenie palaudarium lub rozszczelnic układ, wypuszczając gaz chlodzacy, potem ponownie pospawac przewod i napelnic gazem a to podnioslo by koszt o 100zł Edytowane 24 Września 2009 przez maklerw Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Masiol Napisano 24 Września 2009 Share Napisano 24 Września 2009 maklerw z otwarta buźką patrzę na postępy Twoich prac. ogromny szacun dla Ciebie za to co robisz. ja już się doczekać nie mogę kiedy zobacze wszystko razem- górale, światełko w pala,cały osprzęt, jak to wszystko będzie się razem prezentować. Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maklerw Napisano 28 Września 2009 Autor Share Napisano 28 Września 2009 (edytowane) Trzeba by zacząć podliczać również koszty ( nie uwzględniaja jakiś tam drobiazgów): 1. Lodówka (wraz z przesyłka z alegoro) 240 zł 2. 12mb profila 20*20*2 50 zł 3. mata szklana 2 opakowania + żywica 2l 50 zł 4. chłodnica 40 zł 5. końcówki fi 16 na fi 8 15 zł 6. farba 50 zł 7. pompka, wentylator (allegro) 80 zł 8. siłownik pneumatyczny 20 zł 9. Zawiasy do szafki 4* 2zł +uchwyt 9zl 20 zł 10. Wikol + wiertło + uszczelki 20 zł 11. płyta + okelina + cięcie 130 zł 12. sterownik avt-980 + obudowa 130 zł 13. 4 kanałowy termostat 94 zł i jeśli o kostach to chyba wszystko ... do lutowania sterowników potrzebna lutowniaca z regulacją temperatury. ** roboczo godziny = setki dużo nauki, przeliczania, a szczególnie przy sterownikach. A to podsumowanie na co uważać lub co można zrobić lepiej. - Zanim zacznie sie montować płyty od szafki najlepije robić to bez zamontowanego chłodzenia. Ja to robiłem łącznie bo chciałem pokazać jak stopniowo powstaje ale wiercenie w poziomie jest trudniejsze i zajmuje wiecej czasu niż w pionie wiec najlepiej sobie całość powiercić odpowiednio wcześniej. - Można też zrobić to dużo łatwiej, mianowicie dać komuś do zrobienia szafke a pod szafke robić dopiero stelaż, ale nie oejmujący całości, ja miałem obawy że szafka z płyt może nie wytrzymać ciężaru palaudarium które na nim postawie ale to moja pomyłka więc proponuje ograniczyć się ze stelarzem o dużo mniejszym czyli zrobienie dołu + tylna ścianka ... bradzo wiele pracy odejdzie a szafke będziecie mieli ładniejszą niż ja a to dlatego że prawie wszystkie rogi płyt musiałem zeszlifować ponieważ przeszkadzały spawy, nie wyglada to zle ale mozna bylo to zrobic lepiej. Edytowane 20 Grudnia 2009 przez maklerw Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sloma Napisano 29 Września 2009 Share Napisano 29 Września 2009 Ladnie, ladnie Te kolka to ja bym dal lepsze a nie z plastiku Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maklerw Napisano 29 Września 2009 Autor Share Napisano 29 Września 2009 nie znalazlem lepszych, ale te sprawdzaja sie nawet przy wiekszym ciezaze ... palaudarium, choc wiadomo ze to troche ryzykowne bo jednak 2 pala troche waza ... no ale jak pisalem lepszych nie znalazlem a chodzilo mi o hamulec. Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gawien Napisano 29 Września 2009 Share Napisano 29 Września 2009 Jestem pod wrażeniem Pisz pisz , bardzo się przyda innym na przyszłość Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi